Experiment lemon market

Experiment lemon market2016-12-07T16:18:57+00:00

Project Description

lm_lemonmarket

Lemon market

Simulatie van een tweedehands automarkt leert leerlingen de betekenis van ‘asymmetrische informatie’.
bron: www.expertisecentrumeconomie.nl/lesmateriaal/videos-experimenten/lemons-market

In een viertal speelrondes mogen kopers op zoek naar een gebruikte auto.

  • in ronde 1 bepalen de verkopers welke kwaliteit auto zijn verkopen, maar beschikken kopers en verkopers over dezelfde informatie (de kwaliteit is ook bij de kopers bekend)
  • in ronde 2 en 3 bepaalt de docent de kwaliteit en weten alleen de verkopers de kwaliteit van hun auto
  • in ronde 4 bepalen de verkopers de kwaliteit van hun auto en weten alleen de verkopers de kwaliteit hun auto.

Leerdoel van dit experiment is het illustreren van:

  • asymmetrische informatie
  • averechtse selectie
  • moreel wangedrag
  • marktfalen

Het hele experiment, inclusief de instructie van de leerlingen, wordt opgebouwd in bijbehorende powerpoint.
Vooraf moet de docent alleen de evaluatiebladen (vergoot op A3?) en de auto-kaartjes kopieëren. Deze zitten in bijgevoegde pdf.

De les kost ruim 50 minuten, maar kan worden ingekort door ronde 3 weg te laten.

print