In deze opdracht ga je een eigen onderzoekje doen naar de betalingsbereidheid van mensen naar de fotocamera uit de afbeelding.

Je kunt deze opdracht individueel doen, maar je kunt de opdracht ook in een klein groepje uitvoeren (en dan de gezamenlijke gegevens verwerken).

  • Maak een printje van de afbeelding, zodat je mensen kunt laten zien wat je precies bedoelt met ‘fotocamera’.

  • Vraag zoveel mogelijk mensen naar hun betalingsbereidheid.

    • denk goed na over welke vraag je precies stelt!
    • vraag zoveel mogelijk verschillende mensen; bijvoorbeeld van uiteenlopende leeftijden
  • Zet de bedragen die de mensen noemen in het bijgevoegde excel-werkblad in de tab ‘ruwe data’.

  • In de tab ‘eindresultaat’ kun je de vraaglijn terug vinden die ontstaat uit jouw gegevens.

a

Voer het onderzoek uit, zoals hierboven beschreven.

b

Leg de noodzaak van de foto uit bij het uitvoeren van dit onderzoek.

c

Denk je dat je een andere vraaglijn uit zou krijgen wanneer je alleen klasgenoten zou vragen naar hun betalingsbereidheid? Verklaar je antwoord.

a eigen verwerking
b

Een fotocamera is heel verschillend. Er zijn camera’s van € 4.000 en camera’s van € 45.
Om de betalingsbereidheid te meten, moet iedereen wel over hetzelfde product praten. Een foto helpt daarbij.

c

De kans is groot dat de lijn anders wordt.
Waarschijnlijk hebben veel leerlingen geen behoefte aan een camera, omdat ze hun mobiele telefoon gebruiken. Ze zullen in dat geval een lagere betalingsbereidheid hebben.

print