Apple kwam afgelopen jaar weer met een revolutionair nieuwe iPhone op de markt. Hoewel concurrenten binnen afzienbare tijd met vergelijkbare producten zullen komen, kan Apple bij de introductie gezien worden als een monopolist op deze deelmarkt van mobiele telefoons.

In onderstaande figuur zijn enkele kosten- en opbrengstenlijnen getekend.
Stel dat deze lijnen op een bepaald moment voor de nieuwe iPhone in Nederland gelden.

De afkortingen hebben de volgende betekenis:
GO = gemiddelde opbrengst (prijsafzetlijn)
GTK = gemiddelde totale kosten
GVK = gemiddelde variabele kosten
MO = marginale opbrengsten
MK = marginale kosten

Apple kan verschillende doelstellingen nastreven zoals kostendekking, maximale omzet of maximale totale winst.

Stel dat Apple een introductieprijs voor de nieuwe iPhone hanteert van € 1.200.

a

Welke doelstelling hanteert Apple blijkbaar als zij een introductieprijs van € 1.200 hanteert? Verklaar het antwoord.

b

Bereken de omvang van de winst in euro’s bij een prijs van € 1.200.

c

Welk prijs zou Apple moeten vaststellen om de totale winst te maximaliseren? Verklaar het antwoord met behulp van de figuur.

d

Arceer het gebied in de grafiek dat de maximale totale winst weergeeft.

Samsung komt een jaar later met een vergelijkbare mobiele telefoon op de markt.
Naar verwachting zal Samsung 8% meer afzet krijgen indien Apple zijn introductieprijs (van € 1.200) met € 200 verhoogt.

e

 Bereken de kruiselingse elasticiteit van de vraag naar Samsung-telefoons.

a

Aflezen vanuit de GO-lijn: bij een prijs van 12 (€ 1.200), hoort een hoeveelheid van 15 (150.000 stuks)

Bij een productieomvang van 15 geldt: MO=0.
Wanneer de marginale opbrengst 0 is, dan is de Totale Omzet maximaal.

b

Totale winst = Totale Opbrengst – Totale Kosten

We kunnen de benodigde getallen (GO, GTK en q) aflezen in de grafiek:

 Totale opbrengst  = € 1.200 × 15.000
Totale kosten         = € 1.000 × 15.000               
€ 18.000.000
–   15.000.000
   Totale winst €   3.000.000
c

Maximale totale winst geldt bij een productieomvang waarbij geldt: MO=MK.

MK=6.
MO=6 bij een productieomvang van 11 (110.000).

Via de GO-lijn kunnen we aflezen dat er 110.000 telefoons gekocht zullen worden als er een prijs van € 1.500 wordt berekend.

d

Oppervlakte rechtoek = lengte × breedte

De lengte is het aantal producten waarbij maximale winst wordt behaald (te vinden met het snijpunt MO=MK)
De breedte is de winst per product (GO-GTK)

e

stap 1: bereken de procentuele verandering van de prijs van de iPhone:
€ 200 meer dan € 1.200 ⇒ een prijsverhoging van 16,67%

stap 2: bereken de procentuele verandering van de vraag
Gegeven: +8%

stap 3: bereken de kruiselingse elasticiteit van de vraag naar Samsung-telefoons als gevolg van een prijswijziging van Apple:

     PApple                                    Qv Samsung

print