Vraag 1

Leentjes Stroop pret gekleurde stroop rood

(1) De firma Leentjes maakt op de landelijke TV reclame met de slogan “voor pret op je pannenkoek”. Met deze reclame richt het bedrijf zich vooral op jonge kinderen en hun ouders.
(2) Het bedrijf benadrukt dat de vrolijk gekleurde stroop 100% natuurlijk is en gemaakt wordt van vruchten en planten. (3) De stroop zit in een fles met een lekvrije en kindvriendelijke draaidop (4) en is verkrijgbaar in de duurdere supermarkten, zoals Jumbo en Ah.

a

In de tekst staan (voorafgaand aan de zin) nummers.
Koppel elk van de nummers aan een marketinginstrument.

b

Leg uit waarom het bedrijf kiest voor landelijke reclame die zich richt op jongere kinderen.

c

Voorziet dit product in een behoefte? Verklaar je antwoord.

Een normale fles schenkstroop van 600 gram kost € 2,32.
Deze fles gekleurde schenkstroop van 350 gram kost € 2,69.

d

Hoeveel procent duurder is de gekleurde schenkstroop ten opzichte van de normale schenkstroop?

e

Beschrijf de keuzes die het bedrijf gemaakt heeft op het gebied van prijsbeleid.

f

Uit de berekening van vraag (d) blijkt het bedrijf nóg een instrument in te zetten dat sterk gekoppeld is aan het prijsbeleid.
Welk marketinginstrument is dat? Verklaar je antwoord.

Vraag 2

Ching Yu wil in het dorp waar hij woont een snackbar beginnen.
Het dorp heeft echter al een snackbar. Toch denkt Yu dat een tweede snackbar zeker haalbaar is. Binnen de marketingmix is er voldoende ruimte om zich te onderscheiden. Hij weet echter nog niet zeker op wélke wijze hij zich wil onderscheiden.

Na wat marktonderzoek is Yu tot de conclusie gekomen dat hij zich het best kan richten op jonge gezinnen. Het dorp heeft namelijk net een nieuwbouwwijk opgeleverd waar veel jonge gezinnen zijn gekomen. Deze gezinnen hebben nog niet zo’n sterke band met de bestaande snackbar, terwijl de bewoners uit de oude kern al jaren naar de bestaande snackbar gaan.

a

Leg uit waarom altijd gesproken wordt van een marketingmix.

b

Schrijf voor Yu een marketingplan, waarbij je voor elke P een keuze maakt die past bij de doelgroep.

c

Leg, met een duidelijk voorbeeld, uit hoe Yu met behulp van promotiebeleid zich kan richten op klanten van de bestaande snackbar. 

Vraag 1

a

(1) Promotiebeleid
(2) Productbeleid
(3) Presentatiebeleid
(4) Plaatsbeleid

b

Het product is landelijk verkrijgbaar, dus met reclame op TV heb je breed bereik. TV geeft bovendien de mogelijkheid om de “vrolijkheid” goed over te brengen. Hoewel de kinderen het niet zelf kopen, zullen zij druk uitoefenen op hun ouders om deze stroop te kopen.

c

Als het verkocht wordt, voorziet het in een behoefte.
(Hoe onzinnig de behoefte ook is)

d

Om te kunnen vergelijken moet eerst de inhoud gelijk gesteld worden. Bijvoorbeeld per 100 gram.

100 gram ‘normaal’ kost (2,32/6) € 0,3866
100 gram ‘pretstroop’ kost (2,69/3,5) € 0,7686

Pretstroop kost dus (0,7686 – 0,3866) € 0,3819 méér.
In vergelijking met de normale stroop die € 0,3866 kost, is de pretstroop ongeveer 99% duurder.

e

Het bedrijf kiest ervoor om de verpakking ‘iets’ duurder te maken dan de normale stroop. Dat is logisch, want het biedt de kopers ook iets extra: pret!

f

Het bedrijf gebruik echter ook de kleinere verpakking (Presentatie) om de prijs uiteindelijk fors hoger te maken. Alleen is deze prijsstijging verstopt voor de consument in de kleinere verpakking.

Vraag 2

a

Het is een mix, omdat alle losse onderdelen moeten passen bij de doelgroep (en dus ook bij elkaar).

b

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven.
Een voorbeeld kan zijn:

  • Plaats: een goed bereikbaar en pand voor de nieuwbouwwijk waar voldoende parkeergelegenheid is.

  • Prijs: íets duurder dan de bestaande snackbar (past bij biologische keuze – jonge gezinnen die vaak iets meer te besteden hebben)

  • Product: ruimere porties dan de bestaande snackbar met verse friet op basis van biologische aardappelen (doelgroep: jonge gezinnen)

  • Presentatie: zakken met het eigen logo in een snackbar die er voor de klanten modern en schoon uitziet 

  • Personeel: jong personeel dat in kleding van de winkel werkt en de instructie heeft om uiterst vriendelijk te zijn (vooral naar de kinderen).

  • Promotie: reclamefolder door het hele dorp met de nadruk op de ruime porties en de biologische aardappel. Een gratis kipnugget voor kind dat mee komt om de bestelling op te halen.

c

Yu kan bijvoorbeeld in het plaatselijke krantje een bon stoppen die iedere klant 25% korting geeft als kennismaking. Dan heeft hij de gelegenheid om iedereen te overtuigen van zijn kwaliteit.
Klanten die normaliter altijd naar de bestaande snackbar gaan, zullen voor de lagere prijs het wel willen uitproberen.

print