Vraag 1

Anton overweegt een eetcafé te openen in Otterlo.
Het is een populair vakantiegebied in Nederland, waar overdag veel fietsers en wandelaars langs komen. Het gaat daarbij niet alleen om grote groepen dagjesmensen, maar ook mensen die langer in het gebied verblijven. Bijvoorbeeld op campings en in vakantieparken in de buurt. Volgens Anton is er dus een flinke klantenpotentieel.

Anton besluit tot het uitvoeren van een marktonderzoek om de haalbaarheid van zijn plan te kunnen beoordelen.

Allereerst wil Anton wat algemene gegevens over de horeca in Nederland raadplegen.

a

Waar kan hij die gegevens vinden?

Ook wil Anton meer weten over de concurrentie die al in Otterlo gevestigd is. 

b

Op welke (twee) manieren kan hij erachter komen hoeveel concurrenten er in Otterlo gevestigd zijn?

c

Hoeveel concurrenten kun jij vinden binnen de gemeente Otterlo?

Anton wil ook goed nadenken over het toepassen van de customer journey.
Hij heeft ergens gelezen dat veel ondernemers halverwege deze “reis” ophouden. Die fout wil hij niet maken.

d

Beschrijf voor elke fase hoe Anton deze effectief zou kunnen inzetten.

e

Leg uit waarom de laatste fase (loyaliteit) voor Anton wellicht niet belangrijk LIJKT, maar wel IS.

Vraag 2

Femke runt al jaren een sportschool.
Steeds vaker hoort zei dat veel jonge vrouwen het niet fijn vinden om door mannen bekeken te worden tijdens het sporten. Ze heeft daarom het plan opgevat om in haar woonplaats, Rotterdam, een nieuwe vestiging te openen die exclusief voor vrouwen toegankelijk is.

Zij organiseert een brainstormsessie met haar personeel om de gegevens te verzamelen die nodig zijn om een SWOT-analyse op te stellen.
Daarbij worden de volgende opmerkingen genoteerd:

  • er wonen veel (vrouwelijke) studenten in Rotterdam

  • bedrijf heeft al veel ervaring in de fitnessbranche

  • website van het bedrijf is matig en slecht vindbaar met Google

  • er zijn veel sport- en fitnessscholen in Rotterdam

  • we hebben gediplomeerd personeel

  • in de zomer zeggen veel mensen hun abonnement op

  • opkomst van landelijke (goedkope) ketens van sportscholen

  • we hebben moderne fitnessapparatuur

  • vrouwen zijn geïnteresseerd in groepslessen

  • we besteden weinig aandacht aan reclame en marketing

  • vrouwen hebben behoefte aan persoonlijke begeleiding

a

Neem onderstaande SWOT-matrix over en zet bovenstaande gegevens op de juiste plek.

b

Beschrijf hoe de sterke kanten van het bedrijf kunnen aansluiten bij de externe kansen die er zijn.

c

Hoe kan het bedrijf, relatief eenvoudig, (interne) zwaktes aanpakken/oplossen? Verklaar je antwoord.

d

Kan het bedrijf ook iets doen tegen de (externe) bedreigingen? Zo ja, hoe/wat?

Vraag 1

a

Veel gegevens zijn te vinden op de website van het CBS. Bijvoorbeeld hier.
Maar wellicht kan hij ook bij zijn bank. Bijvoorbeeld bij de Rabobank

b

Via het handelsregister van de KvK.
Maar ook gewoon in Google (maps).

c

Ongeveer 20.

d

Bewustzijn
reclameborden in de omgeving (en later mond-tot-mond-reclame), flyers op de parken en campings

Overweging
aantrekkelijke website, mooi terras, verzorgde buitenkant van de zaak, menukaart

Aankoop
reserveren via telefoon en website, aantrekkelijke menukaart, ruime opzet tafels

Service
vriendelijk personeel, “alles kan”

Loyaliteit
drankje (of koffie) van de zaak als afsluiting, korting bij volgend bezoek

e

Omdat er veel dagjesmensen komen, lijkt loyaliteit niet belangrijk. Dagjesmensen komen maar één keer eten.

Maar het bedrijf is afhankelijk van mond-tot-mondreclame / goed reviews op google en mensen die loyaliteit tonen, zijn daarbij belangrijk.
Bovendien zijn er ook klanten die langer verblijven in de omgeving en inwoners van het dorp die wél vaker kunnen komen eten.

Vraag 2

a

b

Voorbeeld van een goed antwoord:
Dankzij het gediplomeerde personeel kunnen gemakkelijk groepslessen en persoonlijke begeleiding worden georganiseerd.

c

Voorbeeld van een goed antwoord:
Door iemand in te huren kan de website, vindbaarheid en marketing relatief eenvoudig worden verbeterd.

d

Voorbeeld van een goed antwoord:
Het bedrijf zou ‘zomerkorting’ kunnen geven, zodat klanten het abonnement laten door lopen.
Het is waarschijnlijk niet slim om de prijzen aan te passen aan de goedkope ketens (past niet bij de andere keuzes).

print